Friday 19 January 2018

Jejak-Jejak Perth 2017 - Part 2

25 November 2017, 3.40am @ampang.

Dah siap packing!.. Flight kami 10.05am dan kena check-in 2 jam awal. So kami  amik keputusan kena gerak awal. Dah penat packing tak nak amik risiko apa-apa hal kita gerak dulu. Plan solat subuh kat nearby KLIA 2 then terus pergi sana untuk check-in.  Dah kira campur tolak bahagi darab semua…kami decide nak parking kereta kat Tune Hotel Sepang. Parking charges is RM39 per day..InsyaAllah selamat since the parking lot kat dalam area hotel.  Another option boleh parking kat LRT Salak Tinggi then amik ERL.dari segi kos lebih jimat tapi untuk memudahkan perjalanan balik nanti, kami rasa parking dekat Tune Hotel adalah the best choice.. dekat dan mudah. Travel with kids kena amik kira semua…sebab nanti flight balik KL sampai malam..faham2 lah dengan kerenah kanak-kanak ribena nihh J.

Jam 7.00 am kami dah check in. Kanak-kanak ribena dah lapar so kami breakfast dekat Marry Brown before masuk departure hall. Semua excited nak naik plane terutama si kecik Fie… Mamanye pun sekali dah tersengih sampai ketelinga….Perth mung tunggu aku dataang!!!

Perjalanan amik masa 5 jam lebih…sempat tidur-tidur ayam. Budak2 pun enjoyed the kids’ meals (kena pre-order masa booked air ticket). Masa kat dalam flight tu kami diberikan borang kena isi and pass dekat kaunter imigresen nanti. Wajib kena isi details berapa hari nak stay kat Australia, nak pegi buat ape..tinggal kat mana…huhu….detail  sungguh Aussie government ni. We touched down dekat Perth International Airport T1 lebih kurang jam 3.40 pm.  Waktu  Perth dan Malaysia adalah sama so tak perlu nak adjust masa jam tangan…Musim cuti sekolah dah start..so ramai jugak orang Malaysia datang melancong sini…masa beratur dekat imegresen tu nampak ada beberapa group orang Malaysia. Alhamdulillah…lepas semua checking dekat kaunter imegresen, tadaa masalahh…Yeaayyy!!!

First thing first!...cari simkad dulu. Turun dekat ground floor airport sebelum pintu keluar tu , ada kedai jual simkad. Boleh pilih nak yang mana, optus, Vodafone, Telstra. Kami beli satu simkad Vodafone dengan harga AUD30…cukuplah data internet untuk 4 hari. Amik masa lama jugak beratur sebab ramai pelancong…hampir sejam kat situ…huhu…jam menunjukkan pukul 5.15pm. Nak kena naik bus pegi Balga nihh…sebab esok baru kami start sewa keta. Keluar dari airport dalam beberapa  meter jerr ada banyak bus stop. Semua ada Stop Number nak ke destinasi mana. Masa nilah bukak semua jadual transperth yang dah kami print awal2..Dekat bus stop tu memang dah ada jadual bas pukul berapa akan sampai….and yes memang bas sampai on time!!

Dari Airport kami amik Bus 380 then berhenti dekat Wright St (Stop Number 11304). Masa dalam bus tu kena perati lah Stop point tu J. Turun kat situ kami kena amik Bus 999 menuju ke Morley Bus Station. Sampai sana amik pulak Bus 371 heading to Ravenswood Dr After Arun PI (Stop 16403). Turun kat situ jalan kaki jerr 2 minit sampai depan rumah. Best jugak pengalaman naik bas nihh…driver dia pun helpful. Kita boleh tanya dia jika tak sure. Satu perkara yang menarik orang Aussie ni akan ucap terima kasih dekat driver bas masa nak turun. Kami perati ramai yang say thank you. Even duduk kat seat belakang pun diorang akan laung “Thank you mate!!”…Tambang bas amat menjimatkan jika kita amik Family Rider. Untuk 7 orang just sekali  bayar AUD 12 boleh guna ikut Zon yang kita nak pegi. Make sure simpan tiket tu masa nak tukar bas. Details mengenai Transperth semua boleh tengok kat website siap dengan destinasi ikut zon dan jadual setiap bas. Efficient sungguh. Kalu kat dalam Perth City CBD naik bas free jerr…

Kami sampai kat Walderton AV, Balga lebih kurang jam 8.00pm. Dah malam. Owner rumah dah e-mail siap2 instruction nak masuk rumah dengan menggunakan security code dekat pintu. Maknanya setiap pelancong yang menginap rumahnya akan diberikan kod yang berbeza. Nice house! 3 bilik semua aircond, 2 bilik air, kitchen, mesin basuh, wifi internet, desktop PC and ...TV 49 inci lagi!!. Ada piano yang mana telah menyebabkan kami terpaksa mendengar alunan sumbang our daughter yang tak berhenti2 bermain piano!! Huhuhu..For dinner malam tu masak meggi jerr…

Seharian perjalanan dari Malaysia ke Perth…penat yet exciting!!....bersihkan diri…solat jama’ ta’khir….it’s already 10.30pm...time to rest untuk esok hari!